Az Ókortudományi Társaság 2007-ben pályázatot hirdet a 14-18 éves korosztály számára szóló négykötetes tankönyvsorozatra és a hozzá csatlakozó tanári kézikönyvre. Az ELTE Latin Nyelvi és Irodalmi Tanszéke és a Latinszakos Hallgatói Érdekképviselete a pályázathoz kapcsolódó konferenciát szervez, amelyen a magyarországi latintanítás általános alapelveit és alkalmazott módszereit szeretnék megvitatni. A szimpózium-jellegű konferenciára rövid (20 perces) előadásokat várunk, amelyeket vita és beszélgetés követ. Jelentkezési határidő: 2007. május 20. A konferencia ideje: 2007. június 2. (szombat) Helye: ELTE BTK 1083 Budapest Múzeum krt. 4.
Az hogy mit és hogyan tanítunk az iskolában, attól függ, hogyan határozzuk meg a képzés és vele együtt az egész tantárgy céljait. Az alkalmazott módszereket az határozza meg, milyen célképzet lebeg a tanár, a tankönyvíró, a vizsgatervezők, a tantervírók és a tanulmányi versenyek szervezőinek szeme előtt, hogyan képzelik el, milyen tudással, készségekkel és jártassággal rendelkezik a diák a képzés végén. A környező világ átalakulása miatt időről időre az oktatási célokra vonatkozó alapvető kérdéseket minden szaktantárgy képviselőinek újra fel kell tenniük. Ezt az általános szükségszerűséget azonban konkrét feladatként állítja a tanári közösségek elé az oktatási környezet átalakulása. A kétszintű érettségi bevezetése és az egyetemi felvételi rendszer megváltozása ugyanis sok tantárgycsoport esetében alapvető változásokat hozott. Ezek közé tartozik a latin is. Az élő nyelvek esetében egyszerűbbnek tűnik a kérdés: magától értetődik, hogy a cél az idegen nyelvi kommunikáció lehetőségének megteremtése és a nyelvhez kötődő kultúra megismertetése. Mégis nagy, olykor reménytelennek tűnő viták zajlanak az élő nyelveket tanító kollégáink között. Eltérően látják a különböző nyelvek képviselői a kultúra és kommunikáció viszonyát vagy az egynyelvű, illetve kétnyelvű vizsgák kérdését. Zajlanak a viták, szerveződnek a fórumok, és hatásukra egyre világosabb formát öltenek az eltérő érvrendszerek. A latinos szakma sem halogathatja tovább, hogy a munkájára vonatkozó legfontosabb alapkérdéseket feltegye önmagának. Ilyen kérdések a következők lehetnek: Mennyire a nyelvtanítás, és mennyire a római irodalmi kánon vagy a művelődéstörténet megismertetése az oktatás célja. Hogyan viszonyul egymáshoz az ismeretközlés és a készségfejlesztés a latintanítás esetében? Hogyan lehetne meghatározni a nyelvhez kapcsolódó egyéb ismeretek arányát a képzésre fordított időben és energiában. Hogyan lehet az irodalmi és művelődéstörténeti anyagrészt úgy standardizálni, azaz tanáron és diákon egyaránt számonkérhetővé tenni, hogy közben ne korlátozzuk a tanári szabadságot. Stb. Várjuk kollégáink javaslatait a további megvitatandó kérdésekre is. A konferenciára 20 perces rövid, tömör előadásokat várunk, amelyeket hosszabb kötetlen vita követhet.
Utoljára frissítve: 21:31 29/05 2007
|